بخش اول : ماده و تغییرات آن
فصل اول:مواد در حال تغییر
 
اهداف کلی:
دانش آموز مفهوم و برخی از ویژگی های تغییر شیمیایی را درک کند و با برخی تغییر های شیمیایی مهم و آثار(سودمند و یا زیانبار)و کاربردهای آن ها در زندگی آشنا شود.
دانش آموز به اهمیت اصول و قوانین حاکم بر تغییرهای شیمیایی پی ببرد وباکاربردآن ها در تفسیر و توجیه تغییر های شیمیایی آشنا شود.
 
 
اهداف جزئی:
دانستنی ها و مهارت ها :
*تغییر فیزیکی و شیمیایی را تعریف کند و برای هر یک تز آنها مثالی بزند.
*وجوه تمایز تغییر فیزیکی و شیمیایی را در دو سطح میکروسکوپی(ذره های سازنده و رابطه ی میان آن ها )و ماکروسکوپی(نشانه های ظاهری)برشمرد.
*خواص فیزیکی و شیمیایی را تعریف کند و برای هر یک از آن ها مثالی بزند.
*با برخی نشانه های تغییر شیمیایی مانند ایجاد نور و گرما ،تغییر مزه و رنگ،ایجاد گاز و رسوب آشنا شود.
*از نشانه های تغییر شیمیایی برای شناسایی برخی مواد استفاده کند.
*اجزای یک تغییر شیمیایی را نام ببرد و به کمک یک معادله ی نوشتاری ،رابطه ی میان آن ها را مشخص کند.
*سوختن را به عنوان یک تغییر شیمیایی بشناسد و به نقش اکسیژن در این فرآیند پی ببرد.
*با مثلث آتش آشنا شود و اهمیت نقش هر یک از اجزا را در ایجاد آتش سوزی درک کند.
*با مفهوم انرژی شیمیایی و تغییر انرژی در تغییر های شیمیایی آشنا شود و آن ها را به دو دسته ی تغییرها ی گرماگیر وگرماده دسته بندی کند.
*مفهوم سرعت تغییرهای شیمیایی را درک کندوبا برخی واکنش های تند و کند آشنا شود.
*با برخی از عوامل موثر بر سرعت تغییرهای شیمیایی (دما ، حالت فیزیکی واکنش دهنده ها ،غلظت و کاتالیزکرها)آشنا شود و چگونگی تاثیر آن ها را در سرعت تغییرهای شیمیایی شرح دهد.
*قانون پایستگی جرم در تغییرهای شیمیایی را درک کند و با ارائه ی چند نمونه ، درستی آن را نشان دهد.
*با بررسی داده های حاصل از یک آزمایش ،مهارت تفسیر کردن و نتیجه گیری را در خود تقویت کند.
*از راه نقد و بررسی نمونه های ارائه شده ،در صدد یافتن نمونه های بیشتری بر آید و مهارت تعمیم دادن و پیش بینی کردن را در خود تقویت کند.
*متغیر های مستقل (متغیر هایی که تغییر آن ها به دست آزمایشگر است)و متغیر های وابسته (متغیر هایی که در صورت تغییر یافتن متغیر مستقل تغییر میکنند)را در یک آزمایش تشخیص دهد و از طریق آزمایش کنترل (آزمایشی که در آن همه ی متغیر های مستقل-بجزیکی-ثابت در نظر گرفته می شوند و تنها تاثیر آن ها بر متغیر وابسته مورد بررسی قرار می گیرند)تاثیر عامل یاد شده را درآزمایش بررسی کند.
*از راه تعمیم دادن دانسته هایش به فرای مرزهای دانش ، قوه ی تخیل خود را تقویت کند.
 
 
نگرشها:
آموختن دانش شیمی را راهی مناسب برای شناخت فرایندهای طبیعی و داشتن یک زندگی بهتر بداند.
*به نقش پیشینیان در پیشرفت علم و فناوری پی ببرد و به تلاش آن ها پی ببرد.
*با شرکت در فعالیت های گروهی ،روحیه ی همکاری را در خود تقویت کند.
*نسبی بودن مفاهیم علوم تجربی و تغییر پذیری آن ها را به عنوان یک اصل بپذیرد ودر بحث های علمی از مطلق گرایی چرهیز کند.
*به کاربردهای صلح جویانه ی علم تمایل پیدا کند واز کاربردهای غیر انسانی آن ها دوری جوید.
 
وسایل و مواد مورد نیاز :
 
میخ آهنی-مس سولفات-آب-لیوان –همزن شیشه ای-قطره چکان- سرکه –شیر-پوسته ی تخم مرغ – نعلبکی-نی نوشابه- آب آهک-محلول ید-سیب زمینی-یک قطعه نان-قرص جوشان-نوشابه ی گازدار-جوش شیرین(سدیم بی کربنات)-چراغ الکلی-آب اکسیژنه(هیدروژن پراکسید)-میخ زنگ زده-لوله ی آزمایش-یک حبه قند-یک سیم نازک مسی-خاک گلدان.
 
بخش دوم :انرزی ،زندگی
فصل دوم:نور،رنگ،بینایی
اهداف کلی:
در این درس دانش آموزان با مفهوم بازتابش نور از سطوح مختلف،تشکیل سایه،پدیده ی کسوف و خسوف،تشکیل تصویر در آینه های تخت،کروی و مقایسه ی تصویرها در این دو آینه،پدیده ی شکست نور،تشکیل تصویر درعدسی ها ، و مقایسه ی آن ها و اندازه گیری فاصله ِِی کانونی در عدسی و آینه آشنا می شوند.
 
 
اهداف جزئی:
دانستنی ها و مهارت ها:
*شرایط دیدن یک جسم را توضیح دهد.
*ویژگی های جسم منیر و غیر منیر را توضیح دهدو برای هر کدام مثال هایی بزند.
*از طریق یک آزمایش ساده و انجام دادن آن ،مشاهده کند که نور به خط راست منتشر می شود.
*با انجام دادن آزمایش،تعریف جسم کدر،شفاف و نیمه شفاف را نتیجه گیری کند.
*با مشاهده ، طرز تشکیل یک جسم کدر را توضیح دهد.
*با استفاده از یک دستگاه شبانه روز یا ساخت این دستگاه ،پدیده ی خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی را مشاهده کند و آن را توضیح دهد.
*با انجام دادن آزمایش،بازتابش نور از اجسام صاف و صیقلی و ناصاف را با هم مقایسه کند و تفاوت ها را توضیح دهد.
*با انجام دادن آزمایش ،قانون بازتابش نور را نتیجه گیری و بیان کند.
*آینه ی تخت را توضیح دهد و با مشاهده ی تصویر در آینه ی تخت ،مشخصات آنرا بیان کند.
*از طریق مشاهده با آینه ی مقعر(کاو)و محدب(کوژ)آشنا شود و تفاوت های تصویر در این دو آینه را بیان کند.
*با انجام دادن آزمایش،کانون آینه ی مقعر را مشخص کند.
*با انجام دادن آزمایش،تصویر های مختلف را در آینه ی مقعر تشکیل دهد.
*تصویر حقیقی و مجازی را توضیح دهد.
*با انجام دادن آزمایش،پدیده ی شکست نور را مشاهده کند و توضیح دهد.
*پاشیده شدن (تجزیه)نور خورشید یا لامپ به وسیله ی منشور را مشاهده کند و علت آن را توضیح دهد.
*از طریق مشاهده ،با عدسی محدب(همگرا یا کوژ)و عدسی مقعر(واگرا یا کاو)آشنا شده و فاصله ی کانونی عدسی همگرا را از طریق انجام آزمایش اندازه گیری کند.
*با کاربردهای عدسی ها آشنا شود و بتواند در مورد آن ها مثال هایی بزند.
 
 
 
نگرشها:
*به انجام دادن آزمایش ها و مشارکت در بحث های گروهی علاقه نشان دهد.
*ضوابط کارگروهی رارعایت کند(سهیم بودن در انجام فعالیت ها ،اجازه ی صحبت کردن به دیگران،احساس مسئولیت دربرابراعضای گروه و...)
 
 
وسایل و مواد مورد نیاز:
چراغ قوه - شمع- مقوا-کاغذ پوستی- شیشه-دستگاه شبانه روز- نوار چسب-قیچی- آینه ی تخت- سنجاق ته گرد- نقاله- کاغذ- پیرابین- آینه ی مقعر- آینه ی محدب- کاسه-آب  - سکه- لیوان- مداد- منشور-عدسی محدب(ذره بین)- عدسی مقعر- تعدادی عینک.
 
 
 
 
 
 
فصل سوم:موج
 
هدف کلی:
دانش آموزان در این درس با حرکت نوسانی،موج و مشخصات آن ،امواج صوتی و الکترو مغناطیسی و کاربردهای آن ها آشنا می شوند.
 
 
دانستنی ها و مهارت ها:
*از طریق مشاهده با حرکت نوسانی آشنا شود.
*با انجام دادن آزمایش،زمان یک نوسان فنر را اندازه گیری کند.
*با مطالعه ی متن کتاب ،دوره و بسامد را توضیح دهد.
*با استفاده از تجربیات برای موج مثال بزند.
*با مطالعه ی متن کتاب ،مشخصات موج را توضیح دهد.
*با مشاهده و مطالعه ی متن کتاب پی ببرد که امواج حامل انرژی اند.
*از راه مشاهده ،با امواج صوتی و ویژگی های این امواج آشنا شود.
*با مطالعه ی متن کتاب ،امواج الکترو مغناطیس و ویژگی های آن ها را توضیح دهد و در باره ی بعضی انواع آن به جمع آوری اطلاعات بپردازد.
 
نگرش ها:
*به مطالعه ی متن کتاب و متن های علمی علاقه مند شود
*به جمع آوری اطلاعات مربوط به امواج علاقه نشان دهد.
*در تفهیم مطالب به دانش آموز دیگر تلاش کند.
*ضوابط کار گروهی را رعایت کند.
 
 
مواد و وسایل مورد نیاز:
گلوله ی آهنی کوچک-نخ- میله- نوار چسب-انواع فنر- زمان سنج-آب-توپ سبک و کوچک-ظرف نسبتا بزرگ- دیاپازون- طناب-سرپوش شیشه ای- تلمبه ی تخلیه –بلندگو.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فصل چهار:گرما چیست
 
هدف کلی:
دانش آموزان در این فصل با گرما ،دما،گرمای نهان ذوب،گرمای نهان تبخیر،راه های انتقال گرما و گرم سازی و سرد سازی آشنا می شوند.
 
 
دانستنی ها و مهارت ها :
*با مطالعه ی متن کتاب،ماده ای نامرئی به نام کالریک را توضیح دهد.
*از طریق مطالعه ی متن کتاب ،انرژی درونی را توضیح دهد.
*با انجام دادن آزمایش،با واحد اندازه گیری انرژی(ژول)آشنا شود.
*با انجام دادن آزمایش،مشاهده کند که دمای یخ در حال ذوب ثابت است.
*گرمای نهان ذوب،انجماد و تبخیر را توضیح دهدو گرمای نهان ذوب و تبخیر را با هم مقایسه کند.
*از طریق انجام دادن آزمایش،با راه های مختلف انتقال گرما(رسانایی،همرفتی،تابش)آشنا شود.
*با انجام دادن آزمایش،انتقال گرما از مواد مختلف جامد را با هم مقایسه کند.
*مفهوم چگالی را توضیح دهد.
*با انجام دادن آزمایش،به تاثیر رنگ جسم در میزان انتشار انرژی تابشی از آن پی ببرد.
*در باره ی راه های هدر رفتن انرژی گرمایی ،به جمع آوری اطلاعات بپردازدو راه هایی برای صرفه جویی در مصرف انرژی پیشنهاد کند.
 
 
نگرش ها:
*به ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی پی ببرد.
*به انجام دادن فعالیت ها و مشارکت در بحث گروهی علاقه نشان دهد.
*هنگام انجام دادن آزمایش ها نکات ایمنی را رعایت کند.
*برای یافتن پاسخ پرسش هایی که به فکر کردن نیاز دارند ،کنجکاوی نشان می دهد.
 
 
مواد و وسایل مورد نیاز :
وزنه ی صد گرمی- ظرف شیشه ای نشکن یا ظرف فلزی- دماسنج- آب - یخ- منبع گرمایی- میله ی فلزی- میله ی شیشه ای – پونز- شمع- چند میله ی فلزی از جنس های مختلف-جعبه ی مقوایی – نایلون-قطعه ای چوب-ظرف بزرگ فلزی یا شیشه ای نشکن- قطره چکان- جوهر-چراغ الکلی – لوله همرفت - پایه و گیاه- لوله ی آزمایش -اتو- دو ظرف آهنی به رنگ سیاه و سفید- آب داغ- الکل.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
بخش سوم:زمین زیستگاه ما
فصل پنج:ساختار زمین
هدف کلی:
آشنایی با ساختار لایه ای زمین
 
هدف ها:
دانستنی ها و مهارت ها:
*برخی از راه های مطالعه ی درون زمین را نام ببرند.
*خصوصیات هسته ی زمین را شرح دهند.
*خصوصیات گوسته ی زمین را شرح دهند.
*خصوصیات پوسته ی زمین را باز گو کنند.
*تفاوت پوسته و سنگ کره را بدانند.
*لایه های زمین را از نظر جنس و حالت ،با یکدیگر مقایسه کنند.
*پوسته ی قاره ای و اقیانوسی را از نظر ضخامت و ترکیب شیمیایی با یکدیگر مقایسه کنند.
 
 
نگرش ها:
به اهمیت مطالعه ی زمین علاقه نشان دهند و در این زمینه کنجکاو شوند.
 
 
مواد و وسایل مورد نیاز:
کره ی جغرافیایی ساخته شده از گچ توسط دانش آموزان
 
 
فصل شش:مواد سازنده ی سنگ کره
 
هدف کلی:آشنایی با ترکیب شیمیایی سنگ کره
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
 
دانستنی ها و مهارت ها:
*کانی را تعریف کنند.
*راه های تشکیل کانی را شرح دهند.
*راه های شناسایی کانی را توضیح دهند.
*عوامل موثر بر تشکیل ماگما را شرح دهند.
*سنگ های آذرین را طبقه بندی کنند.
*علت به وجود آمدن رسوب و چگونگی رسوب گذاری را شرح دهند.
*راه های تشکیل انواع مختلف سنگ های رسوبی را توضیح دهند.
*ویژگی های مهم سنگ های رسوبی را بدانند.
*چگونگی تشکیل سنگ های دگرگونی را توضیح دهند.
*ویژگی های برخی سنگ های دگرگونی را شرح دهند.
*با انجام دادن برخی آزمایش های ساده ،به مقایسه ی سختی برخی کانی ها و مواد دیگر بپردازند.
*در باره ی شناسایی برخی کانی ها گزارش تهیه کنند.
*سنگ های آذرین را از نظر اندازه ی بلور و رنگ با یکدیگر مقایسه کنند.
*با انجام دادن آزمایش های ساده ،با چگونگی تشکیل برخی از سنگ های رسوبی آشنا شوند.
*با مقایسه ی برخی مواد مصنوعی ،با ویژگی های بعضی از سنگ های دگرگونی آشنا شوند.
*چگونگی تبدیل سه گروه سنگ های اصلی را به یکدیگر تفسیر کنند.
*جعبه ی سنگ و کانی تهیه کنند.
نگرش ها:
*به مطالعه ی کانی ها و سنگ ها علاقه نشان دهندودر این زمینه کنجکاو شوند.
*در فعالیت های گروهی مسئولانه و با علاقه شرکت کنند.
 
مواد و وسایل مورد نیاز:
بلور کانی هایی مانند نمک – دو گلدان کوچک – مقداری ماسه- مقداری خاک رس – آب – نمک- جعبه ی سنگ شامل سنگ های :رستی-ماسه سنگ-سنگ گچ- سنگ نمک- کنگلومرا- سنگ آهک- لوماشل- سنگواره ی گیاهی وجانوری- مرمر- گنیس- کوارتزیت- گرانیت- ریولیت- بازالت- گابرو- زغال سنگ
 
 
 
فصل هفت:کاربرد سنگ ها وکانی ها
هدف کلی:
آشنایی با کاربرد سنگ ها و کانی ها
 
 
اهداف جزئی:
دانستنی ها و مهارت ها :
* منابع اصلی انرژی مورد استفاده ی انسان را شرح دهند.
*چگونگی تشکیل منابع نفتی را در گذشته توضیح دهند.
*ساختار یک منبع نفتی را شرح دهند.
*چگونگی تشکیل منابع زغال سنگ را در گذشته توضیح دهند.
*چگونگی استفاده از گرمای درون زمین را شرح دهند.
*ویژگی های کانی هایی را که در جواهر سازی کاربرد دارند،نام ببرند.
*منابع مهم انرژی مورد استفاده ی انسان را با یکدیگر مقایسه کنند.
*درباره ی محل ،ساختار،ذخایر و درآمد حاصل از منابع نفتی در کشور تحقیق کنند.
*مزایا و معایب استفاده از زغال سنگ را با یکدیگر مقایسه کنند.
*درباره ی مواد اولیه ی صنایع مختلف گزارش تهیه کنند.
*درباره ی آینده ی منابع معدنی بحث کنند.
 
 
نگرش ها:
*با توجه به محدود بودن منابع معدنی ،با راه های صرفه جویی در منابع معدنی آشنا شوند و به اهمیت منابع معدنی پی ببرند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فصل هشت:هوازدگی
 
هدف کلی:
آشنایی با فرآیندهای تغییر دهنده ی سنگ ها با تاکید بر عواملی که از خارج زمین بر آنها اثر می گذارند.
 
 
اهداف جزئی:
دانستنی ها و مهارت ها:
*هوازدگی را تعریف کنند و انواع آن را شرح دهند.
*اثر کشش زمین را بر روی مواد هوا زده شرح دهند.
*خاک را تعریف کنند و اجزای تشکیل دهنده ی آن را توضیح دهند.
*ویژگی های افق های مختلف خاک را بازگو کنند.
*ویژگی های خاک های مناطق مختلف را شرح دهند.
*عوامل موثر بر حاصل خیزی خاک رابشناسند و نقش هر یک را توضیح دهند.
*هوازدگی فیزیکی و شیمیایی را با یکدیگر مقایسه کنند.
*خاک های مناطق مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند.
*با انجام دادن آزمایش های مختلف ،چگونگی هوازدگی فیزیکی و شیمیایی را نشان دهند.
*درباره ی کودهای شیمیایی گزارش تهیه کنند.
*عملکرد برخی از عوامل هوازدگی را تفسیر کنند.
 
 
نگرش ها:
*در فعالیت های گروهی مسئولانه و با علاقه شرکت کنند.
*تغییر در سطح زمین را یک اصل بدانند.
*در حفظ و نگهداری خاک بکوشند.
 
 
مواد و وسایل مورد نیاز:
آب –  بطری شیشه ای – میخ آهنی تمیز – میخ آهنی زنگ زده.
 
 
 
 
 
    
 
 
 
 
 
بخش چهارم:دنیا ی زنده
فصل نه:انسان ،موجودی زنده
هدف کلی:
*آشنایی با ساختمان وا عمال سلول در بدن جانداران و انسان
 
 
مفاهیم و هدف های جزئی:
دانستنی ها ومهارت ها:
مفهوم 1-سلول ها از لحاظ ساختار متفاوتند اما تعدادی از اجزای تشکیل دهنده ی آن ها در بیشتر سلول ها مشابه است.
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:                                                                                                                            *ساختمان عمومی سلول را با رسم شکل نشان دهند.
*شکل سلول و اجزای آن را در زیر میکروسکوپ تشخیص دهند.
*سلول های گیاهی و جانوری را بر اساسشکل ظاهری از هم تشخیص دهند.
 
مفهوم 2-مواد تشکیل دهنده ی سلول ها نیز مانند ساختمان آن ها ،تقریبا در همه ی سلول ها مشابه و شامل مجموعه ای از مواد آلی و معدنی است.
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*مواد اصلی تشکیل دهنده ی سلول را نام ببرند.
*تفاوت اصلی مواد آلی و غیر آلی را ذکر کنند.
 
مفهوم 3-سلول علاوه بر آن که ساختمان بدن جانداران است ،واحد عمل هم محسوب می شود،یعنی همه ی کارهای حیاتی جانداران نیز به وسیله ی آن انجام می پذیرد.
هدف ها :دانشآموزان باید بتوانند :
*وظیفه ی قسمت های اصلی سلول –یعنی پوسته ،سیتوپلاسم و هسته – را شرح دهند.
*نوع کار های حیاتی سلول و دلیل انجام پذیرفتن آن ها را توضیح دهند.
*کارهای سلول را با کارهای یک موجود زنده ی پر سلولی مقایسه کنند.
 
مفهوم 4-سلول ها به علت به هم خوردن نسبت میان سطح به حجم و مبادله ی مواد با محیط اطراف ،نمی توانند از حد معینی بزرگتر شوند.،بنابراین،اندازه ی موجودات پر سلولی ،به تعدادسلول های آن ها بستگی دارد.شکل سلول ها هم متناسب با نوع کار اصلی که بر عهده دارند متفاوت است.
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*دلیل کوچک ماندن سلول ها را بیان کنند.
*رابطه ی شکل و کار سلول را با ذکر مثال بیان کنند.
 
مفهوم 5-در بدن جانداران پر سلولی ،میان سلول ها تقسیم کار صورت می گیرد و در نتیجه،بافت ها ،اندام ها و دستگاه های مختلفی ایجاد می شود.
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*لزوم تشکیل بافت ها و اندام های مختلف را در بدن جانداران پر سلولی شرح دهند.
*بافت های مهم بدن انسان و کارهای آن ها را بیان کنند.
*رابطه ی میان بافت،اندام و دستگاه را شرح دهند.
 
مواد و وسایل مورد نیاز:
آب –سیب زمینی- شکر-میکروسکوپ-پیاز-کلیه ی گوسفند.
 
 
 
فصل ده:غذا و سلامتی
 
هدف کلی:آشنایی با گوناگونی مواد غذایی و نقش هر کدام در بدن
 
 
مفاهیم و هدف های جزئی:
دانستنی ها و مهارت ها:
مفهوم 1-غذا باید نیاز بدن را به ماده و انرژی برطرف کند.بنا بر این ،غذاها حاوی مواد آلی و معدنیلازم برای بدن هستند.
 
هدف ها:دانشآموزان باید بتوانند :
*مواد غذایی لازم برای بدن را طبقه بندی کنند.
*نقش هر کدام از گروه های غذا را در بدن ذکر کنند.
*برای هر گروه از مواد غذایی مثال بیاورند.
*با انجام دادن آزمایش های ساده،وجود موادآلی مختلف را در غذاها جستجو کنند.
*تفاوت مواد آلی و معدنی را از نظر نقش آن ها در بدن ،بیان کنند.
*راه محاسبه ی انرژی موجود در غذاها را به طور عمی نشان دهند.
 
مفهوم 2-غذای خوب ،غذایی است که همه ی نیازهای بدن را به طور مناسب برطرف کند.
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*ترکیب یک غذای خوب را بنویسند.
*برای افراد در سنین مختلف و مشاغل گوناگون ،رژیم غذایی تنظیم کنند.
 
مفهوم 3-همه ی مردم دنیا و ساکنان مناطق جغرافیایی مختلف ،به طور مساوی به غذاهای لازم و کافی دسترسی ندارند.
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*علت های عدم دسترسی مردم مناطق مختلف را به منابع پروتئینی ذکر کنند.
*راه های مناسب و ممکن برای تهیه ی غذای بیشتر و بهتر را شرح دهند.
*راه های سنتی و جدید محافظت از غذاها را در برابر فساد و هدر رفتن را ذکر کنند.
 
مواد و سایل ورد نیاز:محلول ید-میکروسکوپ-جوانه ی گندم-ذرت پخته شده-سیب زمینی –برنج خیس خورده – موز-سفیده ی تخم مرغ یا شیر یا آب گوشت – آب – محلول سدیم هیدروکسید- محلول مس سولفات – کمی روغن مایع – الکل – لوله ی آزمایش – قیف کاغذ صافی – دانه های روغنی مانند:گردو ،بادام و یا هر ماده ی روغنی دیگر –بادام زمینی-در نوشابه ی فلزی- سوزن ته گرد- دماسنج- نخ کوتاه (مانند فتیله ی شمع).
 
 
 
 
 
 
 
 
      
 
 
 
 
فصل یازده:دستگاه گوارش
 
هدف کلی:آشنایی با ساختمان و کار دستگاه گوارش
 
 
مفاهیم و هدف های جزئی:
دانستنی ها و مهارت ها:
مفهوم 1-دستگاه گوارش،مواد غذایی را که وارد آن می شوند،به صورتی در می آورد که بدن به آن ها نیاز دارد.
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*مواد مورد نیاز بدن را از نظر نوع و ترکیب مقایسه کنند.
*کار دستگاه گوارش را تعریف کنند.
 
 
مفهوم 2-دستگاه گوارش ،لوله ای است که از دهان شروع و به مخرج ختم می شود.و سه عمل بلع،گوارش و جذب در آن صورت می گیرد.ساختمان هر قسمت از دستگاه گوارش برای کاری که آن قسمت بر عهده دارد متناسب شده است.
 
هدف ها :دانش آموزان باید بتوانند:
*اندام های مختلف تشکیل دهنده ی دستگاه گوارش را به ترتیب نام ببرند و محل آن ها را در شکل تشخیص دهند.
*ساختمان و کار اندام های دستگاه گوارش را شرح دهند.
 
مفهوم 3-عمل گوارش به معنای خرد شدن مواد غذایی تا حدی است که ذرات حاصل بتوانند از دیواه ی سلول عبور کنند.این عمل ، یا به طریق فیزیکی (عمل دندان ها و ماهیچه های دیواره ی دستگاه گوارش)یا به روش شیمیایی (عمل آنزیم ها )صورت می گیرد.
 
هدف ها :دانش آموزان باید بتوانند:
*عمل گوارش را تعریف کنند و انواع آن را نام ببرند.
*برای گوارش فیزیکی مثال بیاورند.
*آنزیم را تعریف کنند و ویژگی های آن را شرح دهند.
*آنزیم ها را بتوانن از نظر نوع عملی طبقه بندی کنند.
*با آزمایش های ساده ،طرز گوارش مواد غذایی را نشان دهند.
 
مفهوم 4-جذب غذا، به معنای عبور مواد حاصل از گوارش از جدار لوله ی گوارشی و ورود آن ها به خون است. روده ی باریک با دارا بودن پرز های فراوان ،مناسب ترین محل برای جذب است.
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*فرآورده های گوارش مواد غذایی و آماده برای جذب را نام ببرند.
*ساختمان یک پرز و ویژگی های آن را نام ببرند.
*دو کار مهم کبد (ساختن صفرا و گلیکوژن)و لزوم آن ها را توضیح دهند.
 
مواد و وسایل مورد نیاز:مولاژ دندان- پوستر دستگاه گوارش- نیم تنه - لوله ی آزمایش- آب- روغن مایع خوراکی- مایع ظرف شویی- جوش شیرین- مقداری صفرا- سفیده ی تخم مرغ- محلول پپسین- هیدرو کلریک اسید.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فصل دوازده:خون
 
هدف کلی:آشنایی با ترکیب و کارهای خون در بدن
 
مفاهیم و هدف های جزئی:
دانستنی ها و مهارت ها:
مفهوم 1-خون از یک قسمت مایع به نام پلاسما و انواعی از گلبول های شناور ساخته شده است.
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*ترکیب پلاسمای خون و مواد سازنده ی آن را مشخص کنند.
*اقسام سلول های موجود در خون و ویژگی های آن ها را بیان کنند.
*گلبول های سفید و قرمز را در زیر میکروسکوپ تشخیص دهند.
 
مفهوم 2-خون،محیط مایعی است که نیاز های مختلف بافت های بدن را رفع می کند و مواد زاید را از آن ها دور می سازد.
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*نوع موادی را که توسط خون منتقل می شوند ،مشخص و دلیل انتقال هر یک را ذکر کنند.
*نقش خون در تثبیت دمای بدن و دفاع از آن را بیان کنند.
*اهمیت انعقاد خون را شرح دهند.
*انواع گروه های خونی و اهمیت شناسایی آن ها را توضیح دهند.
 
 
مواد و وسایل مورد نیاز:میکروسکوپ – اسلاید آماده شده ی خون .
 
             
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فصل سیزده:دستگاه گردش خون
 
هدف کلی:آشنایی با ساختمان و اعمال دستگاه گردش خون در بدن
 
مفاهیم و هدف های جزئی:
دانستنی ها و مهارت ها:
مفهوم 1-دستگاه گردش خون ،شامل قلب (تلمبه)برای به حرکت در آوردن خون،تعدادی سرخرگ(برای رساندن خون به اندامهای بدن)و سیاهرگ(برای برگرداندن خون از اندام ها به قلب)است.
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*حفره های داخلی قلب و دریچه ها را روی تصویر ،مولاژ یا خود قلب نشان دهند و آن ها را نام ببرند.
*سرخرگ ها و سیاهرگ های متصل به قلب را نام ببرندو محل اتصال آنها را به دهلیزها یا بطن ها نشان دهند.
*وظیفه ی هر یک از رگ های متصل به قلب را شرح دهند.
*سه نوع رگ موجود در بدن را شناسایی و خصوصیت ساختمانی هر کدام را مشخص کنند.
 
مفهوم 2-دستگاه لنفی ،شامل تعدادی رگ و گره است که در جمع آوری پلاسمای خارج شده از مویرگ ها و برگرداندن آن ها به خون و هم چنین در جذب چربی ها و دفاع از بدن نقش دارد.
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*موقعیت دستگاه لنفی را روی شکل نشان دهند.
*نقش دستگاه لنفی را در بدن توضیح دهند.
 
مفهوم 3-نیرویی که ماهیچه های قلب را برای راندن خون در سرخرگ ها و رساندن آن به اندام های مختلف بدن به کار می برد،با اصطلاح فشار خون تعریف می شود.
 
هدف ها:دانش آموزان باید بتوانند:
*فشار طبیعی خون را تعریف کنند .
*عامل پدید آورنده ی فشار خون را بشناسند.
*عوامل به وجود آورنده ی فشار خون را نام ببرند.             
 
مواد و وسایل مورد نیاز:مولاژ قلب- قلب گوسفند – میکروسکوپ – ماهی کوچک زنده.